piątek, 25 stycznia 2019

Pasje Agaty - storczyki

Dzisiaj chciałabym się z Wami podzielić moją pasją jaką są storczyki.
Obecnie posiadam tylko storczyki Phanelopsis. Zima to taki okres w czasie którego wszystkie kwitną. Oczywiście chyba jak każdy posiadacz storczyków miałam takie rośliny, które przez dłuższy czas nie chciały kwitnąć. Wynikało to z moich błędów w pielęgnacji. Przyzwyczajona byłam, że kwiaty doniczkowe trzeba podlewać odstałą wodą raz w tygodniu, przekręcać doniczkę w stronę słońca, nawozić...
A to są kwiaty, które lubią spokój. Oczywiście mycie liści i nawożenie są ważne.
Lubię czytać wszelkie ciekawostki o tych kwiatach, również te dotyczące pielęgnacji. Niektóre z nich wydają mi się wręcz szalone, a inne bardzo przydatne. Czasami przy okazji targów kwiatowych organizowane są też warsztaty, na których można dowiedzieć się min. jak przesadzać te rośliny.

Zapraszam do obejrzenia kolekcji moich storczyków:  


 Białe i różowe storczyki najłatwiej zachęcić do kwitnienia. Ten należy do najczęściej kwitnących z mojej kolekcji, w tej chwili ma dwa pędy kwiatowe które powoli się rozwijają.


Kolejny biały to prezent, który  ostatnio dostałam. Niestety już przekwita, a ma duże piękne kwiaty.
Teraz przestawiłam go w chłodniejsze miejsce i przesuszę go przez 2 tygodnie.


A oto storczyk, który przez dwa lata "szedł w liście". Dopiero w tym roku wypuścił dwa pędy kwiatowe. Zdjęcie nie oddaje jego koloru - biskupiego.


Tego miniaturowego storczyka kupiłam na wyprzedaży za 3,50 zł w łódzkim markecie OBI. Był wystawiony razem z innymi kwiatami do wyrzucenia... Drugą sztukę dostała moja Mama i też tak pięknie odwdzięcza się jej kwiatami. Ma białe płatki z różowymi paskami i biskupim środkiem.


Te dwa ostatnie zdjęcia przedstawiają mojego ulubieńca. To właśnie od niego zaczęła się moja przygoda ze storczykami. Ma już chyba z 6 lat, wielokrotnie kwitł, a nawet miał małe storczyki. Kwitną już w nowych domach :)
Różowy, zawsze obsypany jest dużą ilością kwiatów i muszę go dobrze podpierać.

 Storczyki podlewam przestałą wodą. Jak często? - Obserwuję czy korzenie są już srebrne. Z reguły co półtora tygodnia namaczam roślinę w wodzie przez około 2 godziny. Wiosną i latem nawożę co drugie podlanie - polecam Guano (strasznie śmierdzi, ale rośliny po nim pięknie rosną).
Przekwitłe pędy obcinam, gdy uschną lub wyglądają nieestetycznie.
Gdy przezroczysta donica jest pełna korzeni i kwiat jest przekwitnięty to wycinam suche korzenie. Przesadzam do nowego podłoża dla storczyków.

Ostatnio czytałam o podlewaniu storczyków wodą z czosnkiem. Ciekawa jest czy ktoś z Was stosował tę metodę i czy macie jakieś swoje sprawdzone rady dotyczące tych kwiatów.
Czekam na Wasze komentarze :-) 💗

10 komentarzy:

  1. Piękne storczyki. Bardzo je lubię, ale nie mam do nich ani ręki, ani serca, w domu zajmuje się nimi mąż. Odratował już dwa, które chciałam wyrzucić :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne, ja mam dwa i jednego miniaturowego. Właśnie kwitną, ale ja się nimi zajmuję "intuicyjnie" - czyli bez jakiegoś specjalnego planu i wiedzy :) Jakoś rosną :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam jednego,który kwitnie niezależnie od tego ,jak się o niego dba. Cztery inne są kapryśne .

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam storczyki. Obecnie mam sztuk 5, ale niestety nie wiem jakiej są odmiany.
    Miałam storczyki w ślubnym bukiecie - cudo.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniała kolekcja :)
    Ja mam storczyk, który dostałam tuż po narodzinach mojej córeczki i kwitnie od 7 lat :)
    Poluję aktualnie na kwiaty w kolorze żółtym :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Cudne! Mi to aż wstyd się przyznać, że mam jednego storczyka, o którym notorycznie zapominam, podlewam go "jak mi się przypomni" i o dziwo, rośnie i kwitnie :D pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękne okazy. Ja kiedyś dostałam białego kwitł non stop przez parę lat. Był już tak duży ,że musiałam dostawić szafkę do okna bo nie mieścił się na parapecie. Niestety gdy któregoś roku pojechałam na urlop do kraju mąż postawił go do ogródka i storczyk padł.

    OdpowiedzUsuń
  8. Storczyki to przepiękne kwiaty, sama mam dwa lecz niewiele wiem o ich pielęgnacji. Muszę się trochę doszkolić :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Storczyki też są moją miłoscia i zdobią mój dom.

    OdpowiedzUsuń